Coach a Starbucks: Minimálně jeden je špatně ohodnocen
Co mají Starbucks (NASDAQ:SBUX) a Coach (NYSE:COH) společného? Na první pohled toho, vyjma věrných zákazníků, moc není. Každá firma operuje v jiném sektoru - jedna prodává kafe, druhá kabelky.
Proč mě tyto společnosti zaujaly?
Na příkladu firem Coach a Starbucks jde krásně vidět, jak rychle se investorům může valuace vymknout kontrole. Finanční ukazatele vykazují v případě firmy Caoch lepší růst než ukazatele Starbaksu. Nicméně ve valuaci založené na poměru ceny k volnému cashflow Starbucks suverénně vede. A to i přesto, že hlavní zdroj růstu obou firem - očištěný disponibilní příjem - je velmi podobný. Historický výkon firem sice není dobrý ukazatel budoucích výkonů, ale společnosti se silnou výsledovkou jsou prostě silné firmy.
Obou firmám se v minulosti dost dařilo. V uplynulých 10 letech rostly roční tržby Starbucksu v průměru o 15 %, u Coache to bylo 21 %. Čistý zisk rostl v případě Starbucksu o 20 % a Coache 28 %. A ukazatel EPS rostl Starbucksu o 21 % a Coachi dokonce o 31 %. To jsou excelentní čísla!
Průměrný kumulativní roční růst firem Starbucks a Coach.
Vzhledem k velikostem firem tak dobrý růst již očekávat nemůžeme. Určitě si ale u nich dokážu představit růst vyšší než celkový růst HDP, protože silný růst v minulosti může znamenat určitou výhodu oproti konkurenci.
U obou firem se roční cashflow pohybují v miliardách, ale jejich ohodnocení se, ať už na základě P/E nebo volného cashflow, hodně liší. Starbucks je více než třikrát dražší než Coach.
Může to samozřejmě odrážet lepší vyhlídky Starbucksu. Buď to, anebo je jedna z firem špatně oceněná. Zvláště když je Coach s vyšším růstem, lepším výkonem a stabilnějšími finančními výsledky levnější.
V současnosti pochází 86 % tržeb Coache z USA a Japonska. Trhy módních doplňků rostly zhruba o 10 %, což je pořád slušné číslo. Starbucks generuje 76 % tržeb z USA. Firmy tedy "dobyly" své domovské trhy, a proto se soustřeďují hlavně na Čínu. To ovlivní míru růstu jak v krátkodobém tak v dlouhodobém horizontu.
Zisk firem Starbucks a Coach geograficky v milionech dolarů.
Bude Starbucks růst o tolik rychleji než Coach, aby ospravedlnil své vysoké ocenění? Možná, ale selský rozum mi napovídá, že cena je příliš vysoká, vezmeme-li v potaz fakt, že firmy si jsou podobné v historickém růstu a expanzí do podobných oblastí a možnostmi managementu.
Starbucks a Coach: generování volného cashflow v milionech dolarů.
Cashflow je důležitější než zisky
Investoři se často zaměřují na P/E, ale zisky nejsou tou nejlepší cestou, jak ohodnotit podnik. Lepší cestou je totiž schopnost generovat hotovost. Starbucks má sice o 40 % vyšší čistý zisk, ale z pohledu volného cashflow, což je pro investování důležitější, je Coach schopen z jednoho dolaru zisku vytvořit více hotovosti. V posledních deseti letech to bylo zhruba o 2 % více než Starbucks, což může znít jako malá částka. V průběhu dekády však toto číslo naroste o mnoho více.
Pokud porovnáme ohodnocení Starbucksu k Coachi na základě volného cashflow, dostáváme 230% prémii. U P/E valuace dostáváme prémii 170 %. Očekávám, že se budete pochybovat o ocenění jedné nebo i obou společností.
Takže je Starbucks oprávněně dvakrát, respektive třikrát, dražší než Coach? Myslím si, že nikoli. Podle výše zmíněných důvodů je Starbucks předražený a Coach podceněný. Jak byste tuto informaci zobchodovali?
Závěr: jestli je Starbucks správně oceněn, pak je velmi pravděpodobné, že Coach je podhodnocen, takže jej kupte. Je-li však správně ohodnocen Coach, pak se od Starbucksu držte dále, nebo ještě lépe, prodejte ho.
Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.
Akcie
Chcete nastavit vaše investiční portfolio nebo udělat jeho audit? Napište nám
Zkušenosti
Akciecz běží díky fin. podpoře
Představení
Obrazem
Návody
Jak to udělat, aby peníze pracovaly pro mne a ne já pro ně
Odkazy
Akcie, Daně, Hodnocení makléřů, Knihy, Komodity, Kód, Osobnosti, Peníze, Psychologie, Reality, Ropa, Zlato, Další odkazy